Talaia. Escolis publicats a Meridià, 1938-1939

Sobre l'argument

El 8 de juliol de 1938, Ramon Vinyes s’incorporà amb la secció “Talaia” al setmanari Meridià, que havia nascut com a “tribuna dels intel•lectuals antifeixistes que no vol caure en els sectarismes”. Vinyes hi participà regularment fins al penúltim número del 7 de gener de 1939. “Talaia” consta de 23 lliuraments. En conjunt, però, formen un total de 44 articles que, amb l’excepció de dos monogràfics, aparegueren publicats de forma bipartita. Així, les col•laboracions garantien sempre el contrast temàtic i oferien combinatòries interessants; la més freqüent situa un tema literari català amb un de forà. El decantament per l’escoli, com escriu Jordi Lladó, s’explica també per alguns aspectes conjunturals, ja que llavors “el front cultural operava en dues direccions que poden concretar-se en dos termes: el compromís i la continuïtat”. Les seves constants bàsiques, sovint confluents, són: la polèmica i la divulgació literàries, l’acarament al conflicte bèl•lic i al context polític mundial i, finalment, l’adaptació de l’experiència d’home de lletres a les urgències del present. Al marge, però, de la seva diversitat d’assumptes i d’enfocaments, aquests textos ofereixen avui un gran interès pel fet de constituir un testimoni inèdit de la darrera etapa republicana i, amb ella, de la desaparició imminent de l’autonomia de Catalunya i de les seves aspiracions culturals. Una lectura conjunta il•lustra la síntesi que Vinyes hi efectuà entre la salvaguarda del llegat propi i col•lectiu amb el xoc d’una època convulsa.

Sobre Ramon Vinyes

(Berga, 1882 – Barcelona, 1952). Va desenvolupar una prolífica activitat literària a Catalunya i a Colòmbia, i tant la seva obra de creació com els seus escrits a la premsa contribuïren de forma decisiva en la divulgació dels nous corrents estètics europeus. Molt aviat va estrenar diverses obres teatrals i va publicar, entre d’altres títols, el recull de proses poètiques L’ardenta cavalcada (1909) i l’obra Rondalla al clar de lluna (1912). Durant la primera etapa americana, que encetà a Barranquilla l’any 1913, va exercir una influència determinant en la cultura colombiana com a promotor sobretot de la revista Voces. L’any 1925, Vinyes va retornar a Catalunya. Des d’aleshores –i fins al 1939--, es manifestà com una de les veus més polèmiques de l’escena catalana i col•laborà assíduament a la premsa barcelonina. Va estrenar obres com Llegenda de boires (1926), Qui no és amb mi (1929) o Peter’s bar (1929). Les seves posicions sobre el gènere –i altres peces dramàtiques com Viatge (1927) i Ball de titelles (1936)—ens revelen un dels autors més informats i revulsius de l’època. El seu drama Fum sobre teulat (1939) fou la darrera estrena del teatre català abans de l’arribada imminent del franquisme. Durant l’exili imposat a partir de 1939, i després del seu retorn a Barranquilla el febrer de 1940, va exercir de nou el periodisme i va ser mentor, entre d’altres, de Gabriel García Márquez, que el convertí en “el sabio catalán” de Cien años de soledad. L’any 1946 va publicar a Mèxic el volum de contes A la boca dels núvols. Vinyes va tornar definitivament a Catalunya l’any 1950. Pòstumament s’han editat diverses obres, entre les quals una Antologia poètica (1982), el volum Teatre (1988) i Tots els contes (2000).

Additional Info

  • Autor/a: Ramon Vinyes
  • Col·lecció: Faig Monogràfics, 7
  • Format: 13,5 x 20,5 cm
  • Nombre de pàgines: 192
  • Enquadernació: Rústica cosida
  • Primera edició: Juny de 2005
  • ISBN: 84-86631-89-0
  • Preu: 15,50 €

Notícies